به دنبال اظهارات اوباما, شاهزاده عربستانی ترکی الفیصل، در نامه سرگشاده‌ای که از سوی نشریه انگلیسی زبان "Arab News" منتشر شد، عنوان کرد: نه آقای اوباما، ما مفت خور نیستیم.

 

 

شرق پرس: شاهزاده ترکی الفیصل اظهارنظرهای باراک اوباما در مصاحبه با نشریه آتلانتیک را که در آن از برخی کشورها از جمله عربستان به عنوان “مفت خور” یاد کرده بود، محکوم کرده و گفت، این اظهارنظرهای اوباما “ما را غافلگیر کرد”.
 
 
 
 ایسنا نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه چند روز پیش خود با مجله آتلانتیک از عربستان سعودی به عنوان یک “مفت خور” در سیاست خارجی آمریکا یاد و از این کشور به دلیل حمایت از بی تحملی مذهبی و عدم سازش با ایران انتقاد کرد.
 
 
 
به دنبال این مصاحبه شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و سفیر سابق این کشور در آمریکا و انگلیس در نامه سرگشاده‌ای که از سوی نشریه انگلیسی زبان “Arab News” منتشر شد، عنوان کرد: نه آقای اوباما، ما مفت خور نیستیم.
 
 
 
ترکی الفیصل از حمایت ریاض از شورشیان سوریه در جنگ با گروه تروریستی داعش، کمکهای انسان‌دوستانه این کشور به پناهجویان در منطقه و ایجاد ائتلاف ضد تروریسم در میان برخی کشورهای مسلمان به عنوان دلایل خود نام برد.
 
 
 
روابط میان عربستان و آمریکا به عنوان دو هم‌پیمان قدیمی از زمان بالا گرفتن بهار عربی در سال ۲۰۱۱ و از هنگامی که ریاض واشنگتن را متهم کرد به این که تلاش کافی برای جلوگیری از سرنگون شدن حسنی مبارک در مصر انجام نداده است رو به سردی رفت.
 
 
 
اوباما در مصاحبه خود اظهار کرد، اعتقاد ندارد که آمریکا می تواند بدون تعهد بزرگ نیروهای زمینی به نتیجه‌ای معنادار در سوریه دست پیدا کند و این که رقابت میان ریاض و تهران به دامن زدن به جنگهای نیابتی در منطقه کمک کرده است.
 
 
 
اگر چه شاهزاده ترکی الفیصل در حال حاضر هیچ سمت رسمی در عربستان ندارد اما عمده دیدگاه‌های وی بازتاب دیدگاه‌های شاهزاده‌های ارشد عربستان تلقی شده و بر حلقه‌های سیاست خارجی عربستان تاثیرگذار هستند.
 
 
 
ترکی الفیصل در نامه خود از اوباما پرسیده است:‌ آیا شما به حدی به ایران روی آورده‌اید که ۸۰ سال دوستی مداوم ما با آمریکا را با رهبرانی در ایران که همچنان از آمریکا به عنوان بزرگترین دشمنشان یاد می‌کنند و به مسلح کردن و تامین و پشتیبانی شبه‌نظامیان در جهان اسلام و جهان عرب ادامه می دهند برابر کرده‌اید.