همزمان با این آتش‌سوزی که ویدیوهایی از لحظه وقوع تا اطفای آن منتشر شده، سعودی‌ها هشتگی تحت عنوان #ایران_تحترق را در توییتر فعال کردند و کوشیدند تا از حوادث رخ داده در یک واحد پتروشیمی ایران، بهره برداری تبلیغاتی و تروریستی کنند

خوشحالی عربستانی ها از آتش سوزی مجتمع پتروشیمی!

 

 

شرق پرس: پس از آتش‌سوزی و انفجار یکی از واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا، سعودی‌ها که تمامی اقدامات‌شان برای فعال کردن گروه‌های تکفیری در خاک ایران شکست خورده، با راه اندازی هشتگی در توییتر، کوشیدند این آتش‌سوزی را یک اقدام تروریستی تلقی کنند و از این اقدام تروریستی ابراز خوشحالی کردند؛ رفتاری که با واکنش تند کاربران ایرانی مواجه شد.

 

 نشست گاز در مخزن ۸۰۰۱ مجتمع پتروشیمی بوعلی منجر به آتش کشیدن شدن بلندترین برج پتروشیمی ایران و واحد px8003 این مجتمع پتروشیمی شد؛ آتش‌سوزی که پس از وسعت یافتن با یک انفجار نیز همراه شد و در نهایت پس از کوشش طولانی نیروهای وزارت نفت و آتش نشانی، این حریق بدون آنکه تلفات جانی داشته باشد، به طور کامل مهار شد اما در ساعات گذشته، گزارش که مجدداً آتش در بخش‌هایی از این واحد پتروشیمی شعله‌ور شده که تلاش‌ها برای مهار از سر گرفته شد.

 

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد. برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده نیز به عنوان بلندترین برج پتروشیمی ایران در سال ۱۳۷۸ از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ۱۲۰۰ تنی نصب شد.

 

همزمان با این آتش‌سوزی که ویدیوهایی از لحظه وقوع تا اطفای آن منتشر شده، سعودی‌ها هشتگی تحت عنوان #ایران_تحترق را در توییتر فعال کردند و کوشیدند تا از حوادث رخ داده در یک واحد پتروشیمی ایران، بهره برداری تبلیغاتی و تروریستی کنند و در همین راستا  یک شبکه وهابی ادعا کرد: «گردان های عقاب های احواز مسولیت حادثه را به عهده گرفتند» و سپس بر این طبل محکم‌تر از قبل کوبیده شد، به گونه‌ای که این هشتگ در توییتر ترندِ منطقه‌ای شد.

 

سعودی‌ها و برخی دیگر از کشورهای منطقه متاسفانه تلاش مستمری برای ایجاد بحران تروریستی در ایران در دستور کار انجام دادند که قریب به اتفاق این تروریست‌ها در مرز یا عمق خاک ایران شناسایی، دستگیر و یا کشته شده‌اند. در مقابل، عربستان به عنوان منبع فکری و اقتصادی تروریسم جهانی، اکنون با فعال شدن تروریسم در مرزهایش مواجه است و حملات مکرر تروریستی، فضای به شدت بسته و امنیتی عربستان را ملتهب ساخته‌اند؛ اتفاقی که طبیعتاً خرسندی ایران را در پی ندارد.

 

در مقابل اما سعودی‌ها رویه دیگری در پیش گرفتند و تلاش کردند پس از اثبات عجزشان در مدیریت حملات تروریستی در ایران، این بار در گام نخست شایعه انفجار را در فضای مجازی به راه انداختند، سپس هشتگ کاذبی را ایجاد کردند و نسبت به وقوع این آتش سوزی -که توهم تروریستی بودنش را داشتند- ابراز خوشحالی کردند؛ خوشحالی که نشان می‌دهد این گروه چه ماهیتی دارند.

 

این خوشحالی نیز با واکنش شدید کاربران ایرانی همراه شد و کاربران ایرانی، ذات آنهایی که به دنبال خوشحالی بابت انفجار و آتش‌سوزی در ایران هستند را تروریست خواندند؛ تعابیری که با توجه به نوع عملیات روانی سعودی‌ها و خوشحالی گروهی از سعودی‌ها از این حادثه چندان دور از منطق نبود.

 

به نظر می‌رسد برخی کشورهای منطقه و به طور خاص عربستان سعودی، از هیچ امکانی برای ایجاد ناامنی در ایران نمی‌گذرند و طبیعتاً وقوع عملیات‌های روانی مشابه از سوی سعودی‌ها در سایر حوادث نیز قابل تصور است؛ رویکردی که باید افکارعمومی نسبت به آن هشیار باشد و در جزیره امن خاورمیانه، تبلیغات سعودی‌ها فاقد کارکرد باشد، کما اینکه در ماجرای پتروشیمی بوعلی سینا، فاقد کارکرد بود./تابناک