سخنگوی وزارت ارشاد در تشریح اقدامات برای حج تمتع امسال گفت: سعودی ها صداقت در گفتار و عمل نداشتند و بعید است ما چشم اندازی روشن از حج تمتع امسال داشته باشیم.

 

 

شرق پرس: نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد گفت: حوادث تلخ و دلخراش حج پارسال و قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک عربستان و ایران ، حج تمتع امسال را تحت الشعاع قرار داده است.

 

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:  حسین نوش آبادی امروز در نشست رسانه ای با بیان اینکه دولت عربستان هیچ اقدام عملی برای تنبیه متجاوزان صورت نداده است افزود: حتی دولت این کشور عذرخواهی هم نکرده و دیه جانباختگان فاجعه منا را هم نپرداخته است.

وی با اشاره به اینکه با قطع برخی روابطی که بین دو کشور صورت گرفته است مسائل به سختی پیش می رود گفت: سفارتخانه و کنسولگری ما در این کشور بسته است و امکان اینکه بخواهیم حج تمتع را برگزار کنیم تاکنون وجود نداشته است.

نوش آبادی افزود: هیچ تضمینی برای سلامت حفظ حرمت زائران ما وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی و عموم مراجع تقلید تاکید کردند حرمت زائران باید حفظ شود و اگر با انجام این مراسم حرمت زیر سوال برود این سفر انجام نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در چنین روزهایی برخی اقدامات برای اعزام زائران به حج تمتع انجام نشده بود گفت: رزرو هتل ها که هر سال تا الان انجام می شد صورت نگرفته و هیچ توافق ،‌ قرارداد و تفاهم نامه و همچنین برنامه ای برای اسکان زائران در هتل ها و تامین تدارکات و خودروی آنان انجام نشده است.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  افزود: ‌همچنین بحث پرواز روشن نیست و با ممنوعیت شرکت هواپیمایی ماهان در آسمان عربستان این مساله مزید برعلت شده است تا انجام سفر با مشکل روبرو شود.

نوش آبادی گفت: سعودی ها صداقت در گفتار و عمل نداشتند و بعید است ما چشم اندازی روشن از حج تمتع امسال داشته باشیم.

وی گفت: با همه این وجود هیاتی از حج و زیارت کشور به کشور عربستان اعزام می شود تا با مسئولان این کشور جلسه ای داشته باشند اما تاکید بر اینکه حرمت زائران باید حفظ شود چراکه سال گذشته بیش از ۷ هزار نفر در منا جان باختند که بیش از ۴۷۰ نفر از آنها ایرانی بودند.

وی با تاکید بر اینکه عربستانی ها هیچ اقدامی برای تامین دیه نکردند گفت: هیچ تضمینی برای حفظ حرمت زائران وجود ندارد و دولت عربستان باید این واقعیت را بپذیرد که در انجام حج قصور کرده است.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حرکت وقیحانه سعودی در سال پیش از آن که در فرودگاه انجام شد هنوز در ذهن ما مانده است و دولت عربستان باید خواسته های ما و مطالبات مردم را تضمین کند.

 

نوش آبادی گفت: قصد داریم زائران را با پروازهای کشورمان اعزام کنیم.

اعتبار مجوز نشریه یالثارات پایان یافته است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش این وزارتخانه بر این است تا فرهنگ مقاومت و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را با استفاده از هنر و فرهنگ ترویج کنیم.

نوش آبادی افزود: اصلاح الگوی مصرف و ارتقای فرهنگ عمومی، بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی در ترویج اقتصاد مقاومتی، طراحی و استقرار سامانه اطلاع رسانی درخصوص توزیع منابع، برنامه های آموزشی ضمن خدمت، برگزاری جشنواره و برنامه ها برای موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید برنامه های مستند را ازجمله برنامه های مصوب وزارت ارشاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

وی حمایت از رسانه های اختصاصی که برای  اقتصاد مقاومتی کار می کنند، حمایت از کانون فرهنگی و هنری مساجد در جهت تولید و نشر و محتوا، برگزاری نمایشگاه های آثار و هنرهای تجسمی و سمفونی مشترک با کشورهای خارجی را از دیگر برنامه های مصوب این وزارتخانه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته سال تئاتر نامیده شده بود گفت: امسال وزیر ارشاد با توجه به اهمیت شعار ابلاغی رهبر معظم انقلاب  سال ۹۵ را  سال فرهنگ سازی و اعتماد سازی اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرد.

نوش آبادی از برگزاری سومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در ۱۳ اردیبهشت خبر داد و گفت: حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی رویکرد اصلی این همایش خواهد بود.

وی هدف از برگزاری این همایش را فرهنگ سازی و معطوف کردن نگاه ها به سمت  فعالان این حوزه بیان کرد و افزود: پیوند دانشگاه با فرهنگ و هنر و حقوق ادبی و تثبیت جایگاه وزارت ارشاد در حوزه حق مولف از ماموریت های مهم این همایش است.

وی گفت: قرار است این همایش با حضور مسئولان  بلند پایه کشوری و کارشناسان حقوق مولف در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران  برگزار شود.

نوش ابادی گفت: دفاع و حمایت از حقوق مالکان آثار هنری و ادبی و حق مولف از وظایف ماست تا از تمام امکانات برای تقویت این حوزه استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: امیدواریم در سال ۹۵ شاهد تصویب  قانون حمایت و صیانت از آثار  ادبی و هنری پدید آوردگان باشیم.

وی با ابراز نگرانی از اینکه آثار هنرمندان و ادیبان در کشور ما به صورت مکرر مورد تعرض قرار می گیرد گفت: باید اقدامی عملی تر و جدی تر صورت گیرد تا دیگر شاهد این تخلفات نباشیم.

نوش آبادی افزود: نقض حقوق مولف در فضای مجازی شدت گرفته و این باعث شده است که ما رویکرد امسال را فضای مجازی با توجه به الزامات ملی و بین المللی قرار دهیم.

سخنگوی وزیر ارشاد همچنین با اشاره به تعطیلی نشریه یالثارات گفت: رای مقامات قضایی این بود که  مجوز نشریه به علت خطاها و تخلفات لغو شود و هیات نظارت بر مطبوعات یک هیات فرادستگاهی است که حوزه ارشاد فقط یک عضو در آن دارد.

وی افزود: اگر این نشریه بخواهد منتشر شود نیازمند یک مجوز قانونی است و به این ترتیب اعتبار مجوز از بین رفته است و باید درخواست مجدد صورت گیرد تا این نشریه بکار خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: هیئت نظارت بر مطبوعات باید این نشریه را تایید کند تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

*برگزاری نمایشگاه قرآن در شهر آفتاب، به شرط موفقیت نمایشگاه کتاب

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال برای نخستین بار در تاریخ کشور رکورد حضور مردم در سینماها شکسته شد.

نوش آبادی با بیان اینکه در ۲۰ روز نخست فروردین شاهد درآمد ۲۰ میلیاردی در حوزه سینما بودیم افزود: چرخه اقتصادی سینما فوق العاده فعال شد و این به دلیل کیفیت فیلم های پارسال و تبلیغات فیلم فجر برای فیلم های منتخب و جذب مخاطبان بود.

وی گفت: تبلیغات رسانه‌های داخلی نیز توانست مردم را در تعطیلات نوروز با سینماها آشتی دهد.

نوش آبادی تاثیر رسانه های خارجی در جذب مخاطبان به سینما را اندک دانست و افزود: بعضی از فیلم ها در شبکه های ماهواره ای تبلیغ نشده بود اما با استقبال خوبی مواجه شد.

وی با بیان اینکه برخی برای تبلیغ آثار خود به شبکه های ماهواره ای روی می آورند گفت: این اقدام ممنوع است اما همچنان برخورد شفافی وجود ندارد و با کسانی که صراحتاً و عمداً در این حوزه فعال باشند برخورد جدی خواهد شد.

سخنگوی وزیر ارشاد افزود: رسانه های داخلی و صدا و سیما با اینکه همکاری های خوبی برای تبلیغ سینمایی داشته اند اما باید فعال‌تر باشند.

وی ادامه داد: اقبال عمومی به سمت سینما افزایش یافته است و این می تواند به فرهنگ اقتصاد مقاومتی ما کمک کند و همچنین نوید خوبی است تا سبک زندگی ایرانی-اسلامی برای آینده کشورمان ترسیم شود.

نوش آبادی از برگزاری جشن رمضان و نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس یا شهر آفتاب خبر داد و گفت: این دو مکان اولویت های برگزاری این جشنواره ها هستند و هنوز این موضوع قطعی نشده است.

وی افزود: اگر نمایشگاه کتاب به صورت موفق در شهر آفتاب برگزار شود، جشن رمضان و نمایشگاه قرآن نیز در شهر آفتاب  برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: نمایشگاه کتاب چون نمایشگاهی بین المللی و بزرگ است قطعا با نقاط ضعفی نیز همراه خواهد بود اما همه امکانات فراهم شده است.

نوش آبادی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ ناشر در این دوره محروم هستند افزود: تخلفات آن ها صنفی بوده است و بی انضباطی هایی در حوزه نشر در طول نمایشگاه پارسال مرتکب شده اند.

سخنگوی وزیر ارشاد گفت: باید قدر این رخداد بزرگ فرهنگی را دانست و ناشران با تخلفات خود سبب محرومیت خود نشوند و شرکت کنندگان و ناشران باید حرمت این نمایشگاه را حفظ کنند.

وی افزود: یکی از تخلفات صنفی که در نمایشگاه کتاب پارسال داشتیم عرضه کتاب های دیگر از سوی ناشران بود که برخی ناشران متخلف اقدام به فروش کتاب های دیگران کرده بودند که در نتیجه جمع آوری شدند.

سخنگوی وزیر ارشاد با بیان اینکه تمام تدابیر لازم در بخش حمل ونقل با راه اندازی متروی خط ۱ و ۳ اندیشیده شده است گفت: نمایشگاه کتاب امسال در محیطی کاملا فرهنگی و برخوردار از امکانات جنبی برگزار می شود و برای سال آینده سعی می‌کنیم بهتر برگزار شود.

وی افزود: بر اساس تفاهمی که با شهرداری صورت گرفته است مقرر شد برای پنج سال به صورت رایگان شهر آفتاب در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گیرد چرا که شهرداری های کشور مکلف هستند برخی از هزینه ها را به برنامه های فرهنگی و هنری اختصاص دهند.

سخنگوی وزیر ارشاد درباره شایعه واگذاری فعالیت موزه هنرهای معاصر به بخش غیر دولتی نیز گفت: این دیدگاه کارشناسی خام بود که مطرح شد اما تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: همچنان مسئولیت این مجموعه و موزه صبا در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر قرار باشد مجموعه ای واگذار شود باید چارچوب و ضوابط آن طی شود و نظر دولت اخذ شود و بدون تصمیم دولت واگذار نخواهد شد و فعلاً نیز خبری از واگذاری آن نیست.

نوش آبادی در بخش دیگری از نشست خبری با اشاره به استعفای علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این هنرمند نشستی داشت و این موضوع منتفی شده است.

وی افزود: برای اینکه علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران شود تلاش‌های زیادی شد و نباید حاشیه ها منجر به برگشت ایشان شود.

سخنگوی وزیر ارشاد گفت: علی رهبری مدیریت و رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده دارد و کسی حق ورود به کار تخصصی او را ندارد.

وی افزود: علی رهبری نباید دغدغه مسائل جانبی و حاشیه ای را داشته باشد چرا که اختیار تام به ایشان داده شده است.

نوش آبادی درباره سلامتی محمدرضا شجریان نیز گفت: ایشان از چهره های شناخته شده موسیقی کشور هستند وامیدواریم سلامتی خود را بازیابد و اگر این هنرمند پیشکسوت نیاز به حمایت داشته باشد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای تامین هزینه های درمانی آماده است، اما هیچ اعلام نیازی تا کنون نشده است.

سخنگوی وزیر ارشاد همچنین درباره سایت های همسریابی که در فضای مجازی وجود دارد افزود: تعداد سایت های مجوز دار در این زمینه محدود و انگشت شمار هستند و خیلی از این سایت ها مجوز ندارند.

وی درباره مسدود کردن سایت هایی که مجوز ندارند گفت: این مسئله برعهده نهادهای قضایی است.

سنخگوی وزارت ارشاد افزود: مرجع صدور مجوز رسانه ها وزارت ارشاد است و این وزارتخانه باید درباره ممنوعیت فعالیت برخی سایت ها اقدام نماید اما نهادهای قضایی آن را نمی پذیرد.

نوش آبادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهادهای قضایی و انتظامی ارتباطات زیادی دارد تا نسبت به این گونه سایت ها برخورد شود و ما فقط در حوزه اجرایی می توانیم فعالیت کنیم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد در دادن مجوز به سایت های همسریابی با وسواس و دقت اقدام می کند تا زمینه های فساد و ناهنجاری های اخلاقی در کشور ایجاد نشود.