فرزند استاد شجريان گفت:حالا نوبت ماست كه با انرژي مثبت و دعاي خيرمان به او روحيه‌اي دو برابر بدهيم. حال پدر خوب است

شجریان به صحنه برمی گردد؟

 

شرق پرس: محمد رضا شجریان به روی صحنه باز می‌گردد! این خبری بود که رایان فرزند کوچک او اعلام کرد. ‌شجریان فقط یک خواننده سنتی نیست. شجریان تنها استاد موسیقی نیست. شجریان اسطوره‌ای در ذهن بسیاری از مردم ایران است.
 
 
 نوای او را باید ضمیمه تاریخ ایران کرد و به آن بالید. هنوز شاید در ذهن برخی افراد میانسال، قرائت قران شجریان در دهه ۳۰ که از رادیو خراسان پخش می‌شد، باقی مانده باشد و شاید هنوز تقدیرنامه رتبه نخست در مسابقات تلاوت قرآن کشوری در کتابخانه شجریان حفظ شده باشد. در سال ۵۷ به نشانه اعتراض به سیاست‌های رژیم طاغوت از حضور در مراکز موسیقی انصراف داد تا همراه ملت به مبارزه با آن نظام بپردازد و در نهایت نیز باید به ربنای شجریان اشاره کرد که ‌مهمان سفره‌های افطار مومنان بوده و حالا دیگر قدمتی سی و چند ساله پیدا کرده است. این همراهی با ملت بدون پاسخ نماند؛ چنانکه وقتی تصویر او با سر تراشیده منتشر شد، بسیاری از دوستدارانش برای اعلام همراهی خود با او تصمیم به تراشیدن موهای سر خود گرفتند. اما بودند آنانی هم که صدای شجریان را بر نمی‌تابیدند و هر از چندگاهی از قانونی سخن می‌گفتند که در ذهن خود آن را تصویب کرده بودند و هنرمند سرشناس جامعه را سدی در برابر اهداف خود می‌دانستند، اما استاد در کشور خود ماند تا نشان دهد صدای و نوای او برای مردم ایران است.

مهمان ۱۵ ساله قصد رفتن دارد

 آن روز تلخ از اذهان فراموش نمی‌شود که کنسرت شجریان در ارمنستان لغو شد و او برای نخستین‌بار از «مهمان ۱۵ ساله» سخن گفت؛ ‌مهمانی که ناخوانده بود و عنوان سرطان متاستاتیک کلیه چپ را داشت. شجریان در نوروز ۹۵ این‌گونه به معرفی ‌مهمانش پرداخت:«خود من هم با یک مهمان ۱۵ ساله سال‌های سال‌است که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الآن هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچه حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در اینجا هستم، چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم اینجا، برای اینکه با این مهمان بتوانیم به تفاهم برسیم ان‌شاءا…. به تفاهم که رسیدیم، راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد.»
 
پس از پیام نوروزی استاد محمدرضا شجریان که با سر تراشیده و تایید تلویحی بیماری ایشان و طی مراحل درمان این بیماری همراه شد، طیف وسیعی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، موجی از همراهی با این استاد آواز ایران‌زمین را در پیش گرفتند که دامنه این واکنش‌ها از شهرام ناظری، علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی تا علی دایی و طیف وسیعی از ورزشکاران، بازیگران و سیاسیون را شامل می‌شد؛ واکنش‌هایی که تماما سرشار از متن‌های کوتاه و بلند احساسی و آرزوی سلامتی برای این استاد بود. اما پسر کوچک استاد خبری داد که مبارک و خوشحال‌کننده بود. رایان شجریان عنوان کرد که پدر سلامتی خود را باز یافته است و این خبر شاید بهترین خبری بود که در روزهای ابتدایی آبان از سوی فرزندش اعلام شد.
 
رایان می‌گوید:«باید فقط به خوب شدن پدر فکر کنیم، همان‌طور که ما گاه برای مبارزه با غم‌هایمان به آواز او گوش می‌دهیم. حال پدر خوب است و با معالجاتی که اینجا در حال انجام است، باز هم پدر سلامتی خود را پیدا کرده و به زودی هم روی صحنه برمی‌گردد.»
 
فرزند دوم و کوچک استاد محمدرضا شجریان که حضور رسانه‌ای کمتری دارد، پس از آنکه بیماری سرطان استاد اوج گرفت و پیام نوروزی این موسیقیدان کشورمان با سری تراشیده منتشر شد، سرش را برای همراهی با پدر تراشید و در طول مراحل درمان همراه این خواننده برجسته کشورمان بود.
 
در روزهای اخیر که مراحل درمان استاد شجریان پیگیری می‌شد، خبرهای جسته و گریخته‌ای درباره آخرین وضعیت استاد به گوش می‌رسید و اکنون رایان شجریان رسما سرعت گرفتن روند بهبودی نسبی استاد شجریان را تایید کرده و در این باره نوشته است: «پدر روحیه بسیار خوبی دارند. بسیار مثبت هستند و مثل همیشه خنده بر لبانشان هست. ما یا بهتر بگوییم عاشقان پدر، باید فقط به خوب شدن پدر فکر کنیم، همان‌طور که ما گاه برای مبارزه با غم‌هایمان به آواز او گوش می‌دهیم.»
 
فرزند استاد شجریان افزوده است:«حالا نوبت ماست که با انرژی مثبت و دعای خیرمان به او روحیه‌ای دو برابر بدهیم. حال پدر خوب است و با معالجاتی که اینجا در حال انجام است، باز هم پدر سلامتی خود را پیدا کرده و به زودی هم روی صحنه برمی‌گردد».
آرمان