ظریف در مصاحبه با اشپیگل گفت: ما از آمریکا تنها یک درخواست داریم و آن اینکه خود را قاطی و در این کار دخالت نکند. آمریکایی‌ها باید پشت طرح جامع اقدام مشترک بایستند

ظریف: آمریکا خود را قاطی نکند

 

شرق پرس: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایران در گفتگو با هفته نامه “اشپیگل”  تاکید کرد که می خواهد لغو تحریم های غرب علیه کشورش هر چه سریع تر نتیجه دهد.

 

مردم ایران می‌خواهند نتیجه توافق هسته‌ای را ببینند

وی در این باره گفت: نیروهای میانه رو در دستگاه دولتی ایران به این موفقیت نیاز دارند. ما باید به مردم ایران نشان دهیم که این توافق به زحمتش می ارزیده است. اگر ما می‌خواهیم که این توافق در طولانی مدت دوام داشته باشد باید برای بیمه آن سرمایه گذاری کنیم. این واضح است که مردم ایران می خواهند نتیجه توافق هسته‌ای را ببینند.

 

آمریکا خود را قاطی مبادلات تجاری کشورها با ایران نکند

ظریف با اشاره به اینکه هنوز موانعی در این راستا وجود دارد و بخصوص بانک‌های بزرگ برای بازگشت به تجارت با ایران از ترس مجازات های بالای آمریکا تردید دارند گفت: ما از ایالات متحده تنها یک درخواست داریم و آن اینکه خود را قاطی و در این کار دخالت نکند. آمریکایی‌ها باید پشت طرح جامع اقدام مشترک بایستند. باید برای آمریکا آشکار شود که انجام مبادلات تجاری با ایران بدون اما و اگر پاک و منصفانه است.

ظریف همچنین اعلام کرد که ایران به تعهدات و وظایف خود در مبارزه با پول شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم عمل می کند. ما حدود سی ماه مذاکرات فشرده‌ای را برگزار نکردیم که حالا تنها سندی خالی داشته باشیم.

 

ایران همچنان حامی بشار اسد است

وی همچنین از وضعیت رشد و شکوفایی در اقتصاد ایران سخن گفته و از آغاز مسابقه بی صبرانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان برای سرمایه گذاری در ایران خبر داده و در بخش دیگری از این گفتگو انتقادها از ایران مبنی بر اینکه پناهندگان افغان را مجبور به شرکت در جنگ سوریه می‌کند را رد کرده و گفت: هیچ کس از طرف ایران برای شرکت در جنگ سوریه تحت فشار قرار نگرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر این مسئله تاکید کرد که ایران بر خلاف اتحادیه اروپا همچنان پشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است.

 

سوری‌ها خود باید درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند

نباید این مسئله از خارج تعیین شود که چه کسی بخشی از یک فرآیند ( سیاسی) در این کشور می تواند باشد. در اینجا این مسئله مطرح است که چه کسی متحد و چه کسی مخالف دولت سوریه است. مردم سوریه باید خود درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

ظریف همچنین انتقادها به نقض حقوق بشر در ایران را رد کرده و گفت: حقوق بشر برای همه ما مهم است. ما در این باره نگران هستیم که  چطور جوانان مسلمان و جوامع مسلمان در جامعه غربی به حاشیه رانده می شوند.

وی افزود: این مسئله برای من نگران کننده است که می‌بینم انسان‌هایی که در عراق و سوریه انسان‌های دیگری را گردن می‌زنند به لهجه انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند.

وی همچنین انتقاد شدیدی به طنز مجله فرانسوی “شارلی ابدو” علیه مسلمانان وارد کرده و گفت: آزادی بیان این حق را نمی‌دهد که جوی ایجاد کنیم که در آن مسلمانان دیگر نتوانند دین خود را در ملا عام اجرا کنند./تسنیم