اکثر مناطق شهر قندوز به دست طالبان سقوط کرده و تنها فرودگاه تحت کنترل نیروهای دولتی باقی مانده است.

 

نماینده مردم قندوز در پارلمان افغانستان گفت: شهر قندوز از جمله دفاتر والی و فرماندهی پلیس پس از کمتر از یک روز نبرد به دست طالبان افتاد.
 
«شکریه پیکان احمدی» نماینده مردم قندوز در پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با فارس افغانستان، اعلام کرد: اکثر مناطق شهر قندوز به دست طالبان سقوط کرده و تنها فرودگاه تحت کنترل نیروهای دولتی باقی مانده است.
 
وی افزود: پیش از حمله تهاجمی بامداد امروز طالبان، وضعیت امنیتی در سراسر ولایت قندوز بسیار وخیم گزارش می‌شد اما مقام‌های ارشد امنیتی نسبت به این مسئله بی‌توجه بوده و به صدای نمایندگان مردم گوش نمی‌دادند.
 
این عضو پارلمان افغانستان گفت: پس از تشدید درگیری‌ها امروز با گذشت هر ساعت طالبان پیشروی‌هایی داشتند تا اینکه حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر در ۱۰۰ متری دفاتر والی و فرمانده پلیس رسیدند.
 
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی جنگ شدیدی در ۱۰۰ متری دفاتر والی و فرمانده پلیس درگرفت اما زیاد ادامه نیافت و این منطقه نیز به دست طالبان افتاد.
 
احمدی با تأکید بر اینکه اکثریت مناطق حومه شهر را طالبان صبح امروز تصرف کرده بودند، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی دقایق قبل دفاتر والی و فرمانده پلیس نیز به دست طالبان افتاده است.
 
وی با بیان اینکه آمار تلفات نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان در جنگ امروز مشخص نیست، گفت: مردم با وضعیت اسفباری یا در منازل خود پنهان شده و یا پیش از تشدید جنگ از شهر بیرون شده‌اند.
 
نماینده مردم قندوز با تأکید بر اینکه نیروهای دولتی تا آخرین حد توان از قندوز دفاع کرده‌اند، تصریح کرد: با آنکه حملات هوایی نیروهای دولتی تاکنون نیز ادامه دارد، اما چرخبال‌های نظامی نمی‌توانند به طالبان حمله کند، زیرا طالبان از منازل مسکونی موضع گرفته‌اند.
 
با این حال، «اسدالله سادات» عضو شورای ولایتی قندوز که هم‌اکنون در شهر قندوز است، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستانخبرگزاری فارس، سقوط کامل این شهر را رد کرد، اما گفت: جنگ در ۵۰ متری دفاتر والی و فرمانده پلیس جریان دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: نیروهای دولتی هیچ پیشرفتی ندارد و اینکه دفتر ریاست امنیت ملی قندوز را طالبان تصرف کرده باشند نیز کذب است.
 
خواستیم آخرین وضعیت امنیتی قندوز را از زبان مسئولان دولتی و نظامی این ولایت داشته باشیم، اما با تلاش‌های مکرر قادر به برقراری تماس با آنها نشدیم.
 
این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان حوالی ساعت ۴ بامداد حملات شدیدی را از چندین سمت به شهر قندوز آغاز کردند.