ظاهرا مهدی تاج همانند رییس سابق خود علاقه‌ای به رفع نواقص امور مالی فدراسیون فوتبال ندارد، موضوعی که حتما تبعات جبران‌ناپذیری را برای فوتبال کشور و تداوم راه پر حاشیه و پرمساله مالی گذشته فدراسیون فوتبال به همراه خواهد داشت.

 

 

شرق پرس: کاروان تیم ملی فوتبال ایران در سفر اخیر به ازبکستان گرفتار اتفاقات جالبی شده است. دزدی اموال و حبس در فردوگاه کم نبود که در تازه‌ترین رونمایی از این اتفاقات مشخص شده که چمدان دلارهای تیم ملی نیز در پی بی‌تدبیری مسوولان فدراسیون در فرودگاه تاشکند توقیف شده است.

 
تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مسابقات حساس و سرنوشت‌سازی در ماه اخیر برگزار کرده و هنوز هم بخش زیادی از راه صعود به این مسابقات ارزشمند باقی مانده است. فدراسیون فوتبال با توجه اهمیت این مسابقات تلاش دارد که بهترین تدارکات را برای شاگردان کی‌روش فراهم کند که یکی از مهم‌ترین اقدامات تهیه پرواز چارتر بوده است.
 

 
در آخرین پرواز تیم ملی که اتفاقا با پرواز چارتر هم انجام شد، ملی‌پوشان ایران با دردسرهایی زیادی نظیر دزیده شدن کفش بازیکنان، معطلی و حبس در فرودگاه به هنگام بازگشت مواجه شدند اما در تازه‌ترین شاهکار سفر تیم ملی خبرنگار ایسنا مطلع شد که حاشیه‌ جالب دیگری نیز در این سفر رخ داده که این اتفاق در نتیجه سهل‌انگاری و بی‌تدبیری مستقیم مسوولان فدراسیون فوتبال بوده است.
 

 
ماجرا از این قرار است که مسوول امور مالی فدراسیون فوتبال که در واقع در این سفر مسئول مالی تیم ملی هم بوده، مبلغی بالغ بر ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار آمریکا و ۱۰۰۰ و ۱۰ یورو ارز نقد را در چمدانی با خود به ازبکستان برده و از آنجایی که این مبلغ را اظهار فرودگاهی نکرده دردسرهایی را برای تیم ملی ایجاد کرده است.
 

 

پلیس فرودگاه تاشکند پس از کشف این چمدان پول، اقدام به توقیف تمام این پول می‌کند و این ماجرا سرآغازی می‌شود برای حاشیه و عدم تامین مالی تیم ملی ایران در کشور ازبکستان.

پس از این توقیف پول‌ها، همراهان تیم ملی تلاش زیادی برای ترخیص چمدان ارز می‌کنند اما موفق نمی‌شوند و در نهایت نیز تیم ملی بدون پشتوانه مالی وارد تاشکند می‌شود.
 

 
توقیف پول کاروان تیم ملی در فرودگاه ازبکستان در شرایطی رخ داده که طبق قوانین بین‌المللی و گمرکی هیچ فردی نمی‌تواند مبلغی بیشتر از ۱۰ هزار دلار را به همراه خود وارد کشور دیگری کند، مگر اینکه پیش از ورود، در اظهارنامه‌ای فرودگاهی مبلغ همراه را با ذکر دلیل از قبل اعلام کرده باشد. گویا مسوولان فدراسیون فوتبال علیرغم سفرهای مکرر خارجی این اصل ساده را نادیده گرفته‌اند و معادل پانصد میلیون تومان ارز نقد را در چمدان با خود وارد کشور ازبکستان کرده‌اند.
 

 
البته این پول در نهایت با پیگیری‌های فراوان سفارت ایران در تاشکند و همکاری پلیس ازبکستان از توقیف خارج و در اختیار سفارت ایران قرار گرفته اما سوال این است که چگونه و چرا باید این اشتباه ساده و بچه‌گانه رخ دهد؟
 
چرا سیستم غیرشفاف مالی فدراسیون فوتبال اصلاح نمی‌شود؟
 

 
نکته جالب امور مالی فدراسیون فوتبال، حضور و البته اصرار بر ادامه حضور فردی در فدراسیون فوتبال است که از سال‌های دور به همراه علی کفاشیان وارد فدراسیون و مباحث مالی فوتبال ایران شده و علی‌رغم انتقادات و ایرادات مالی فراوان از سوی نهادهای نطارتی و بازرسی به هزینه‌کردهای مالی فدراسیون هم‌چنان این فرد با سمتی غیرقانونی همزمان به عنوان مسوول مالی، کارپرداز و مسوول خرید فدراسیون عمل می‌کند.
 

 
این درحالی است که بر اساس قوانین مالی یک فرد همزمان نمی‌تواند و نباید به عنوان مسوول مالی، کارپرداز و مسوول خرید یک سازمان عمل کند. چرا که در این صورت لیست خریدها و هزینه‌های مالی و تایید این هزینه‌ها هر دو از سوی یک نفر انجام خواهد شد.
 

 
مطابق آیین نامه‌های فدراسیون فوتبال، قانونا خزانه‌دار باید عهده‌دار مدیریت امور مالی فدراسیون باشد اما خزانه‌دار کنونی فدراسیون در امور مالی منفعلانه عمل کرده و تنها ۲ روز در هفته را به فدراسیون فوتبال مراجعه دارد که این نقص بزرگ، باعث شده ایرادات قانونی و حقوقی زیادی به مجموعه عملکرد مالی فدراسیون وارد شود.
 

 
ایراداتی که تاکنون ۲ بار باعث ورود نهادهای نظارتی به دفتر علی کفاشیان، رییس وقت فدراسیون و بردن اسناد این فدراسیون و بازداشت و بازجویی از برخی کارکنان و مسوولان فدراسیون فوتبال ایران شده است.
 

 
ظاهرا مهدی تاج همانند رییس سابق خود علاقه‌ای به رفع نواقص امور مالی فدراسیون فوتبال ندارد، موضوعی که حتما تبعات جبران‌ناپذیری را برای فوتبال کشور و تداوم راه پر حاشیه و پرمساله مالی گذشته فدراسیون فوتبال به همراه خواهد داشت.
 

 
دقیقا مشخص نیست چرا مهدی تاج که سعی زیادی در رفع مشکلات و ایرادات فدراسیون فوتبال دارد، تاکنون هیچ اقدام موثری برای اصلاح مدیریت امور مالی فدراسیون انجام نداده است، البته شنیده شده که دلیل این سهل‌انگاری‌ها در ترمیم سیستم بیمار مالی فدراسیون فوتبال، پیش‌شرط‌هایی بوده که برخی افراد برای حمایت از تاج در انتخابات اخیر فدراسیون مطرح کرده بودند و اکنون این معذوریت‌ها دست او برای هرگونه تغییر در این موضوع را بسته است.
 

 
امید است، مهدی تاج با حساسیتی که در موضوع اصلاح مدیریت‌های ناصحیح گذشته فوتبال از خود نشان داده، هرچه سریع‌تر برای اصلاح رویه‌های غیر شفاف امور مالی فدراسیون نیز فکری اساسی کند تا یک بار برای همیشه سایه شوم عدم شفافیت مالی و علامت سوال‌های پیدا و پنهان و البته پرابهام از گرده‌ی فوتبال ایران برچیده شود./ایسنا