مازندران به عنوان قطعه ای ارزشمند ازکشورعزیزمان ایران، همواره به عنوان یکی از قطب های مهم توسعه دربخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری مطرح بوده که متاسفانه دچار چالش گردید و این استان پرازاستعداد درمسیر پسرفت قرارگرفت.

 

 

شرق پرس-فرامرز درخشنده: جایگاه قلم به حدی رفیع است که درخداوند متعال درقرآن مجید می فرماید:” نون والقلم ومایسطرون”- قسم به قلم وآنچه می نویسد- پس ازخداوند مهربان استمداد می طلبم که خود وهمکارانم را یاری فرماید تا به این جایگاه احترام بگذاریم.

 

درشرایط حساس کنونی رسانه ها وظایف خطیر ومهمی را عهده دارهستند؛ حفظ وپاسداری ارزش های مقدس نظام وتلاش برای اتحاد وهمدلی آحاد مردم وتقویت ارکان دولت وبه موازات آنها، انعکاس مسایل ومشکلات جامعه و تلاش برای اصلاح عملکرد نهادها وسازمانهای مختلف و…. ازجمله انتظارات به حق مردم است که می بایست به آنها احترام گذاشت وازهرگونه فرصت سوزی پرهیزکرد.

 

مازندران به عنوان قطعه ای ارزشمند ازکشورعزیزمان ایران، همواره به عنوان یکی از قطب های مهم توسعه دربخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری مطرح بوده که متاسفانه درسالهایی نه چندان دور وبه ویژه دریک دهه اخیر، دربرخی بخش ها دچار چالش گردیده و با وجود تلاش دولت ها ومسئولان استانی ، این استان پرازاستعداد درمسیر پسرفت قرارگرفته و بعضی ازشاخص های توسعه درآن افول شدیدی داشته که ازآن جمله می توان به وضعیت بغرنج اشتغال دراین خطه اشاره نمود.

 

دراستانی که همه نعمات خداوندی یک جا جمع شده اند تا ساکنانش در رفاه و سعادت به سرببرند، آنچه امروزمشاهده می شود، عکس آرمانهایی است که برایش متصور بودیم؛ کشاورزی را قربانی توسعه صنعت کردند وامروز نه آن را حفظ کرده ایم ونه با این رسیده ایم!! اینجا درخاکش طلا مدفون است، درگستره آبی اش ثروت های ناتمام آرمیده، طبیعتش درایران بی نظیر است ومردمانی باهوش و پرتلاش دارد اما معلوم نیست که چرا به اینجا رسیده!! و… والبته دلایلش برکارشناسان وصاحب نظران و… مشخص ومبرهن است.

 

دراین میان وظیفه رسانه ها ونهادهای اطلاع رسانی چیست؟ بی شک کمک به تقویت زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و….، انعکاس تلاش مسئولان استان ودستاورد بخش های مختلف واطلاع رسانی درخصوص مشکلات ومعضلات با هدف اصلاح امور وکمک به روند توسعه استان!

 

  معضل بیکاری نیز یکی ازدغدغه های جدی مسئولان استان و رسانه هاست وتمام تلاش هایی که معطوف به اشتغال زایی می شود، قابل ستایش است!

 

قطع به یقین حفاظت ازداشته های استان درهربخشی وظیفه مسئولان محترم استان می باشد وهرگونه دست اندازی برای تهدید امکانات و داشته ها نباید ازنگاه تیزبین رسانه ها به دور باشد همانگونه که ضرورت دارد عملکردمثبت مسئولان ومدیران نهادها وسازمانها برای توسعه وپیشرفت استان به طورگسترده معرفی ونمایان شود.

 

درکنارتمامی تلاش های به عمل آمده برای شتاب بخشی به روند توسعه مازندران، طرح تنفس ۱۰ ساله به جنگل های استان وممنوعیت برداشت چوب ازجنگل ها اقدامی شایسته وقابل تحسین بوده که ضمن ارج نهادن به تصمیم مدیران محترم ومجریان، درمقالات متعددی عوارض وعواقب اجرای این طرح ازجمله احتمال رکود فعالیت کارخانه هایی که مواد اولیه اصلی آنها چوب می باشد وتهدید اشتغال موجود دراین واحد ها را درقالب مقالاتی متذکر شده ایم؛ به خصوص کارخانه های معظمی همچون چوب وکاغذ مازندران که هم اکنون اشتغال مستقیم بیش از دو هزارنفر را فراهم نموده وحداقل بیش از ۱۰ هزارنفر به صورت غیر مستقیم ازطریق فعالیت این واحد صنعتی امرار معاش می نمایند.

 

درهمین راستا یکی ازرسانه های محترم خبری استان درقالب نوشته ای انتقادی، عملکرد رسانه دیگری دراستان را که طرح تنفس جنگل را غیرکارشناسی ارزیابی نموده به باد انتقاد گرفته وبرای تخریب برخی افراد که ازآنها به عنوان کارشناس وصاحب نظریادشده، ازهیچ کوششی دریغ نکرده وبه مواردی همچون” مافیای چوب” و “جنگل” پرداخته وبی آن که تحلیلی درست ازنتایج وعوارض احتمالی طرح تنفس جنگل ها ارایه نماید، صرفاً به برخی مسئولان زحمتکش وبرخی رسانه های همکارتهمت هایی ناروا نسبت داده و منتقدان طرح تنفس جنگل را به قاچاق چوب و تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی متهم نموده.

 

بلی! نگارنده این متن موافق صددرصدی حفاظت ازمنابع طبیعی استان است وهرگونه اقدامی برای تخریب منابع و جنگل ها محکوم و می بایست با متجاوزان برخورد قاطع صورت گیرد؛ موافقم که برای عاملان قاچاق چوب وسودجویانی که منابع ارزشمند ومحدود استان را به غارت می برند باید اشد مجازات پیش بینی شود! و… لیکن به همکار وهمکاران محترمی که سهواً وصرفاً براساس احساسات وهیجانات مقطعی قلم به دست گرفته وتمامی تلاش های مسئولان را به نگاه منفی ارزیابی می کنند، توصیه می کنم نگاهی کلان به قضایا داشته ومنافع استان وکشور را ببینند!

 

همگان مستحضرند که طرح تنفس جنگل ها اقدامی ارزشمند برای حفظ منابع طبیعی وبهزیستی مردم استان است؛ پیش ازاجرای این طرح نیزمسئولان ومدیران ذیربط برای حفظ این منابع اقدامات درخورتحسینی را انجام داده اند که ازآن جمله می توان به واگذاری عرصه های جنگلی به شرکت هایی که مسئولیت حفظ ونگهداری و توسعه جنگل ها به موازات برداشت چوب را دارند؛ دراین راستا صنایع چوب وکاغذ مازندران تلاش های گسترده ای را برای نگاهداری عرصه های جنگلی دراختیارانجام داده وتشکیلات معظمی را با اشتغال زایی برای حداقل ۵۰۰ نفرجهت حفاظت ازمنابع واگذارشده ایجاد کرد.

 

مدیریت این شرکت بزرگ تولیدی به موازات برداشت چوب ازجنگل های دراختیارخود،طرح های گسترده ای را برای زراعت چوب وحفظ این منابع ازطریق پژوهش و تحقیق به اجرا گذاشته و ضمن اشتغال زایی برای بیش از دو هزارنفردرکارخانه چوب وکاغذ مازندران، برای حفظ وتوسعه جنگل ها گام های بلندی را برداشته وانصاف نیست که مدیران این شرکت وپیمانکاران تحت نظارت آنها با به کاربردن واژه هایی همچون مافیای قاچاق چوب وجنگل درمظان اتهامات ناروا قرارگیرند!

 

انتظارمی رود همکاران رسانه ای بنده به جای ارایه راهکارهایی همچون تامین مواداولیه کارخانه هایی همچون چوب وکاغذ ازطریق واردات که قطعاً با مشکلات جدی مواجه است واتهام زنی به برخی نهادهای مسئول ومدیران پرتلاش برخی شرکت های تولیدی که دربدترین شرایط ممکن تولید را رها نکرده واشتغال را به رکود نکشاندند، تحلیل های کارشناسی ارایه نموده واگرقصد اصلاح اموروکمک به روند توسعه استان را دارند، درمواردی همچون غارت جنگل ها وقاچاق چوب مستندات خود را رو کنند وقضاوت را به خوانندگان ومردم بسپارند!

 

وکلام آخر! رسانه ها وهمکاران محترم درعرصه اطلاع رسانی پیشگامان توسعه و پیشرفت هستند مشروط به آن که همت نماییم وازسطحی نگری وبرخوردهای احساسی پرهیز نماییم.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار