محمد بن سلمان با تکرار ادعاهای واهی گفت: هیچ جایی برای مذاکره با کشوری که ایدئولوژی‌های خود را به دیگر مناطق صادر می‌کند و در تروریسم سهیم است وجود ندارد

محمد بن سلمان : هیچ جایی برای مذاکره با ایران وجود ندارد!

 

شرق پرس:  محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در مصاحبه با مجله آمریکایی فارن افرز، مدعی شد: “ایران نماینده سه مسئله اصلی در منطقه یعنی ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی ثباتی و تروریسم در منطقه است!”

 
وی در جواب سؤالی درباره آینده روابط ایران و عربستان با طرح ادعاهای واهی گفت: “هیچ جایی برای مذاکره با کشوری که ایدئولوژی‌های خود را به دیگر مناطق صادر می‌کند و در تروریسم سهیم است و به نقض حاکمیت دیگر کشورها می‌پردازد، وجود ندارد. اگر ایران روش خود را تغییر ندهد عربستان در صورت همکاری با تهران ضرر خواهد کرد.”
 
وی از گسترش داعش در عراق و سوریه شدیدا ابراز نگرانی کرد و گفت: داعش را می‌توان از طریق توجه به کشورهای “قدرتمند” منطقه مثل مصر، اردن، ترکیه و عربستان شکست داد.
 
محمد بن سلمان درباره آفریقا نیز گفت: عربستان متعهد شده که به مبارزه با تهدید روزافزون تندروی در آفریقا از طریق همکاری با نهادهای بین‌المللی از جمله “یونیسف”، مؤسسه “بیل و ملیندا گیتس” کمک کند.
 
وی تأکید کرد: کشور ما در بیشتر مناطق در معرض حملات تروریستی قرار گرفت و نیروهای امنیتی ما عملیات‌های پیش‌دستانه‌ای را درباره مبارزه با تروریسم در شهرهایی مثل جده، الخبر، مکه، ریاض، طائف و ینبع انجام دادند. این درگیری‌ها طولانی‌ترین و شدیدترین عملیات‌ها علیه تروریسم از زمان تأسیس عربستان جدید است. عربستان هم‌پیمان اصلی کمپین “مبارزه با تروریسم” جهانی است و منابع مالی و نظامی زیادی را برای حمایت از این کمپین اختصاص داده است.
 
محمد بن سلمان درباره ارتباط دادن وهابیت به تروریسم گفت: ما از بدفهمی آمریکایی‌ها درباره این مسئله بسیار شگفت زده هستیم. تندروی ربطی به وهابیت ندارد. اگر وهابیت سه قرن پیش به وجود آمده، پس چرا تروریسم اخیرا ظاهر شده است؟
 
وی درباره روابط آمریکا و عربستان و قانون جاستا (پیگیری نقش دولت عربستان در قضیه ۱۱ سپتامبر) گفت: اطمینان دارم که مسئولان و قانونگذاران آمریکایی می‌توانند به راهکار منطقی درباره قانون جاستا دست یابند. ما بر استفاده از فرصت‌های اقتصادی اصلی در طرح ۲۰۳۰ برای شرکت دادن آمریکا در طرح تحول ملی عربستان متمرکز خواهیم شد. ما امیدواریم مذاکرات استراتژیکی میان دو کشور از سرگرفته شود؛ مذاکراتی که طی دوره باراک اوباما به دلایل نامشخص متوقف شد. شاید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آماده چنین مذاکراتی باشد؛ به ویژه اینکه او صراحتا اعلام کرده که بیشتر از این از هم‌پیمانان آمریکا و شرکایش در سرتاسر جهان برای تضمین امنیتشان انتظار دارد./ایسنا