هاشمی رفسنجانی با اشاره به مذاکرات فشرده ظریف، در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا، گفت: ظاهراً برخی مسایل و موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات بانکی و تجاری سیستم بانکی اروپا با ایران حل شده و آمریکا رسماً اعلام کرده که دیگر مانع مبادلات تجاری و بانکی کشورهای اروپایی نخواهد بود

 

 

شرق پرس: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، ادامه دستور جلسه قبل که کلیات آن به تصویب رسیده بود، یعنی بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری، پیگیری شد و یک بند از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

 

 در ابتدای جلسه، هاشمی رفسنجانی، با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت علی(ع) به مردم و اعضای مجمع، سالروز وفات پیام رسان حماسه کربلا حضرت زینب(س) را هم تسلیت گفت.

 

هاشمی رفسنجانی: موانع مبادلات بانکی با ایران حل شد/ به مشکلات داخلی آمریکا واقف هستیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مذاکرات فشرده ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا، گفت: ظاهراً برخی مسایل و موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات بانکی و تجاری سیستم بانکی اروپا با ایران حل شده و آمریکا رسماً اعلام کرده که دیگر مانع مبادلات تجاری و بانکی کشورهای اروپایی نخواهد بود و این کشورها می‌توانند بدون هراس به مبادلات و تجارت با ایران اقدام کنند.

 

هاشمی رفسنجانی، تأکید کرد: البته ما واقفیم که آمریکایی‌ها در داخل کشور خود مشکلاتی دارند که باید حل کنند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مباحث ۴ ساعته انجام شده در وین، را برای فروش آب سنگین ایران به شرکت‌های آمریکایی را نیز مفید اعلام کرد و گفت: اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بانک‌های بزرگ اروپایی از انجام مبادلات تجاری و مالی با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند.

 

هاشمی رفسنجانی افزود: امیدواریم این دوره، دست مسؤولان بانکی کشور برای مبادلات بین‌المللی باز باشد و دیگر مشکلی برای بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ که می‌خواهند با ایران کار کنند، به وجود نیاید.

 

وی در پایان تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران مصمم است با صلابت و قوّت، سیاست‌های استقلالی خود را با تکیه بر مردم و توانمندی‌های داخلی، در هر شرایطی ادامه دهد، ولی در پی تعامل و همکاری با جامعه جهانی است.

 

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع و جمعی دیگر از کارشناسان مربوطه از سازمان‌های مرتبط حضور داشتند، تدوین سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و پس از بحث و بررسی‌های مبسوط اعضا و مدعوین، ماده ذیل به تصویب رسید:

 

ـ توجه به موازین اسلامی و قانون اساسی به عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی و مقررات

 

 

 

 

 

فارس