مهدی هاشمی نسب گفت: بازيكن‌هاي امروز از تمرين مي‌روند خانه و اولين كاري كه مي‌كنند قليان مي‌كشند. حرفي هم به آنها بزني جوابي ندارند بدهند

هاشمی نسب: برخی فوتبالیست ها بعد از تمرین قلیان می کشند!

 

شرق پرس: آمار تکان‌دهنده ایفمارک که برگرفته از یک نظرسنجی بود بیانگر این است که بیش از ۷۵ درصد از فوتبالیست‌های ایران سیگار و قلیان می‌کشند! البته این اتفاق چیز جدیدی نیست اما فراگیر شدن استعمال توتون و تنباکو می‌تواند برای آینده فوتبال این مملکت خطرناک باشد. 

 
 زمانی بود که دو بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس را بیخ دیوار گذاشتند و آنها را به دلیل کشیدن قلیان مواخذه کردند. یکی از آنها راه خودش را رفت و فوتبالش در آستانه نابود شدن است و دیگری این روزها ستاره تیمش شده و یکی از وزنه‌های آن به حساب می‌‌آید. کشیدن قلیان و سیگار از سال‌های دور در تیم‌های ملی، تیم‌های باشگاهی و… وجود داشته است و خیلی از چهره‌ها مثل ناصر حجازی، پورحیدری و خداداد عزیزی خودشان اعتراف کرده بودند که سیگار و قلیان کشیده‌اند! در این بین انگشت اتهام به سمت خیلی‌ها نشانه رفته است. نفراتی که شاید هرگز لب‌شان به سیگار نخورده است اما متهم هستند. با این شرایط و به بهانه آمار فاجعه‌بار ایفمارک سراغ مهدی هاشمی‌نسب رفتیم تا یک‌بار دیگر از او درباره بازیکنان قلیانی و سیگاری بپرسیم.

آمار ایفمارک را خوانده‌اید؟

نه؟ چه هست؟
 مرکز پزشکی ایفمارک یک مطالعه تحقیقاتی پیش از شروع فصل جاری لیگ برتر، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان انجام داده که طی آن همه بازیکنان به این سؤال پاسخ داده‌اند: به نظر شما چند درصد از بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟ تنها ۲۵% بازیکنان اعلام کرده‌اند که هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد و این بدان معنی است که ۷۵٪ بازیکنان اعتقاد دارند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می‌کشند اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کرده‌اند. 
دهان ما دیگر کف کرده است از بس که در این مورد حرف زده‌ایم. به خودم قول داده بودم که دیگر در این مورد هیچ حرفی نزنم. وقتی اتفاقی نمی‌افتد امثال من هاشمی‌نسب حرف بزنیم که چه بشود؟ بیش از ۵ سال است که از دنیای فوتبال خداحافظی کرده‌ام. بارها نه فقط از سیگار و قلیان بلکه از کثیفی‌هایی که در این ورزش وجود دارد حرف زده‌ام اما…. اصلاً گوش شنوایی نیست. حالا سیگار و قلیان که هیچ. می‌کشند دیگر. 
  شما همیشه از…  

حتماً باید یک جای خاصی به آنها بگوید برادر من نکش؟ پسر من نکش؟ فوتبالیست من نکش؟! حتماً باید خدای ناکرده اتفاقی بیفتد و کسی طوری‌‌اش شود که سرمان به سنگ بخورد؟ چرا بی‌خیال نمی‌شوید؟ اصلاً فوتبالیست شده‌اید که قلیان بکشید؟ آدم عادی قلیان بکشد کسی به او چیزی نمی‌گوید، شمایی که ورزش می‌کنید چرا دست بر نمی‌دارید؟ مطمئن باشید هرچه ما بگوییم اتفاقی نمی‌افتد.
 

 

  به نظر شما آماری که ایفمارک داده نگران‌کننده نیست؟ آیا استعمال سیگار و قلیان روی کیفیت بازی بازیکنان تأثیر نمی‌گذارد؟

آماری که ایفمارک رو کرده است هم فقط یک هیاهو است. شما می‌گویید روز شنبه این آمار را منتشر کرده است. چند درصد مردم یا چند درصد رسانه‌ها به آن توجه کرده‌اند و چند درصد پیگیر آن بوده‌اند؟ از قبل همه می‌دانستند که چنین آماری هست و خیلی‌ها قلیان و سیگار می‌کشند. خداداد گلویش پاره شد از بس که فریاد زد. خیلی‌ها دلسوزانه این مسئله را مطرح کردند اما چه شد؟ کک، کسی را هم نگزید. 
 حالا خوب شد خود خداداد قلیان را ترک کرد!

خب خدا را شکر. دم خداداد گرم که ترک کرد. خداداد اگر هم قلیان می‌کشیده در زمانی که بازی می‌کرده این کار را انجام نداده است؛ اما بازیکن‌های امروز از تمرین می‌روند خانه و اولین کاری که می‌کنند قلیان می‌کشند. حرفی هم به آنها بزنی جوابی ندارند بدهند. من قبلاً گفته‌ام اگر جوابی هم داشته باشند نمی‌توانند حرف‌شان را در زمین فوتبال بزنند. نفس‌شان می‌گیرد و این طبیعی است. بازیکنی نداریم که قلیان بکشد و فوتبالش هم خوب باشد.
 

 

  فکر می‌کنید چاره کار کجاست؟

نمی‌دانم اما هیچ عزمی برای زدن ریشه نیست. اینجا همه چیز با رابطه و رابطه بازی حل می‌شود. بازیکنان ما تا خودشان نخواهند اتفاقی برای‌شان نمی‌افتد. 
  کمی درباره خودتان حرف بزنیم. بالاخره زیر بار رفتید که در دنیای فوتبال مربی شوید.

بازگشت به فوتبال سخت است و به همین راحتی‌ها نیست. بحث رفاقت به میان آمد که قبول کردم. نه در مسائل مربوط به پول ضعف دارم و نه در پست و مقام و جایگاه. ضعف من فقط در رفاقت است. در رفاقت دست و پایم شل می‌شود. به‌خصوص وقتی پای خداداد به میان بیاید. خداداد ارزشش را دارد. واقعاً برای من افتخاری است که دارم در کنار او کار می‌کنم. خیلی‌ها آرزوی کار کردن کنار خداداد را دارند.
 

 

  یعنی هر کسی غیر از خداداد می‌گفت قبول نمی‌کردید؟

باور نمی‌کنید از زمانی که فوتبال را کنار گذاشته‌ام چه پیشنهاد‌هایی به من رسیده است. از تیم‌های لیگ برتری و.. اما قبول نکرده‌ام. چون این کاره نیستم. من برای این فوتبال ساخته نشده‌ام و فقط پای رفاقت بود که آمدم. 
  اگر مهدی هاشمی‌نسب برای این فوتبال ساخته نشده است پس…  

زمانی که بازی می‌کردم چرا، خیلی هم مدعی بودم. اما در عرصه مربیگری به این باور رسیده‌ام که کاملاً دنیای متفاوتی است. با یک روز و یک ماه و یک سال نمی‌توان مربی شد.
 

 

  یعنی در مربیگری، آن هاشمی‌نسب اخموی، مغرور و محکم نیستید؟

قطعاً نیستم. آن، یک چیز دیگری بود، این یک چیز دیگر. کم‌تجربه هم هستم. مربیگری خیلی ریزه‌کاری دارد و هنوز در ابتدای راه هستم.
 

 

  برای نیم‌فصل دوم قرار است چه اتفاق‌هایی در سیاه جامگان بیفتد؟

داریم تلاش می‌کنیم که اتفاق‌های خوب را رقم بزنیم. پیش‌بینی کردن در فوتبال به دور از عقل سالم است. من یک‌سری چیزها در ذهنم دارم اما شرایط علمی با شرایط ذهنی متفاوت است. همان‌طور که خیلی‌ها فن بیان‌شان خوب است اما در عمل نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند. با تمام این حرف‌ها من مشورت‌های زیادی از دوستانم گرفته‌ام و باید بگویم که هیچ ادعایی ندارم و سعی می‌کنم هر آنچه که از فوتبال یاد گرفته‌ام را نه به شاگردانم بلکه به دوستانم یاد بدهم. 

  نظر شما درباره پرسپولیس و استقلال در این فصل چیست؟ شما در هر دو تیم بازی کرده‌‌اید. خیلی‌ها می‌گویند که امسال پرسپولیس برانکو می‌تواند قهرمان شود.
 
 پیش‌بینی می‌کردم که چنین بلایی سر استقلال بیاید. تغییر بازیکن با توجه به کم‌تحمل بودن هواداران در تیم‌های بزرگ خیلی سخت است.
 
البته سال قبل پرسپولیسی‌ها پای برانکو ایستادند. چون تغییرات را می‌دیدند و می‌دانستند که دارد اتفاقات زیادی می‌افتد اما استقلال در ابتدای کار مهره‌های زیادی را از دست داد و بازیکنانی را جذب کرد که برای هماهنگی با تفکرات منصوریان نیاز به زمان داشتند. این شرایط هم گذشت و تا استقلال می‌خواست به آرامش برسد اسیر حواشی شد. آنها غرق در حاشیه هستند و این، کار را برای ادامه راه سخت می‌کند. امیدوارم شرایط طوری رقم بخورد که هم استقلال و هم پرسپولیس موفق باشند. موفقیت و در اوج بودن این دو تیم نیمی از مملکت را شاد می‌کند.
 
 
 
 
 
 
تماشاگران امروز