قائم مقام وزير بهداشت درباره فیش های حقوقی منتشر شده گفت: تعدادی از پزشكان استثنايی ما دريافتی های بالای صد ميليون دارند كه اين دريافتی از شير مادر حلال تر است.

وزارت بهداشت: برخی پرداخت ها از شیر مادر حلال تر است

 

 

شرق پرس: ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست سخنگو که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به قانونی بودن تمام دریافتی‌های پزشکان متخصص و فوق تخصص بیان کرد: برخوردی که دیوان محاسبات با این پرداختی‌ها داشته به حق بوده و دادستان این دیوان فنی‌ترین نظارت را اعمال کرده است، به گفته دادستان پرداخت‌ها کاملا قانونی است و رسیدگی به متعارف بودن یا نبودن آن باید از راه قانون صورت گیرد.
 
 
 
حریرچی ادامه داد: تا سال ۸۴ از سوی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به پزشکان فقط حقوق تعلق می‌گرفت اما زمانی که قانون بیمه همگانی و خود‌گردانی بیمارستان‌ها تصویب شد و آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و کارکنان تغییر کرد، در برنامه‌های متعدد نظام جمهوری اسلامی اعم از وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی، نظام پرداخت کارانه‌ اجرا شد وزارت بهداشت نیز در این ۲۱ سال این روند را ادامه داد.
 
 
 
قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: فیشی که مربوط به یکی از شهرهای ما در روز ۲۱ و ۲۶ همین ماه از سیستم آذرخش پرینت گرفته شده است، پرداختی پزشکی در یکی از مناطق محروم را نشان می‌دهد، متخصص زنان و زایمان به صورت شبانه‌روز تمام امور مربوط به این حوزه را به صورت انفرادی در یکی از مناطق محروم که از تهران ۲ هزار کیلومتر فاصله دارد و با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نقطه صفر مرزی محسوب می‌شود به مدت چندین ماه انجام داده است از نظر من دریافت بیش از ۱۰۰ میلیون کارانه برای این متخصص از شیر مادر حلال‌تر است.
 
 
 
حریرچی با بیان اینکه اکنون به ازای هر هزار نفر جمعیت یک و نیم تخت داریم افزود: با این وجود از لحاظ پزشک متخصص دچار کمبود هستیم از طرف مطلوب این میزان به ازای هر هزار نفر سه و نیم تخت است.
 
 
 
وی اظهار داشت: یک متخصص در سیستم دولتی ۷۷.۵ درصد خدمات درمانی مردم را انجام می‌دهد که ۱۲.۵ درصد آن توسط دیگر ارگان‌ها و مابقی آن  توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
 
 
 
این متخصصان در بخش دولتی یک و هفت دهم FTE فعالیت می‌کنند که در برخی موارد این میزان به دو نیم تا سه FTE می‌رسد، بنده به نمایندگی از وزیر بهداشت دست این افراد را می‌بوسم چرا که همین افراد کشور ما را با سایر کشورهای منطقه که ۴۰ درصد موارد سرطان در آن‌ها بدون هیچ درمانی به مرگ ختم می‌شود، متمایز کرده‌اند به عبارتی می‌توان گفت: ما هیچ بیمار سرطانی را بدون درمان رها نمی‌کنیم.
 
 
 
قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: حقوق پزشک متخصص دو میلیون ۱۵۰ هزار تومان الی ۲ میلیون ۴۵۰ هزار تومان است چند نفر حاضرند با ۲ یا ۳ برابر این حقوق به مناطق محروم خدمت کنند؟ 
 
 
 
حریرچی با اشاره به وضعیت درمانی در گذشته گفت: در نیمه دوم  ۶۰ و در نیمه اول دهه ۷۰ اشکال تخت بیمارستان دولتی ۵۱ درصد بوده است به این معنی که نصف تخت‌ها خالی بود و لیست انتظار ۶ ماهه یا یک ساله داشتیم اما اکنون اشکال تخت بیمارستان دولتی به ۸۵ درصد و در برخی مواقع به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد این افزایش کارایی و کاهش اعزام بیمار به خارج موجب حفاظت مالی از مردم شده است چرا که فقط ۳ درصد مردم استطاعت مراجعه به بیمارستان خصوصی را دارند.
 
 
 
وی در خصوص تفاوت میان حقوق و کارانه گفت: حقوق در وزارت بهداشت تعریفی مشابه حقوق اعضای علمی در وزارت علوم دارد اما کارانه وزارت بهداشت که با تعرفه دولتی پرداخت می‌شود حداقل تعرفه‌ای است که می‌توان تصویب کرد؛ به طور مثال در گذشته هزینه یک جراحی آپاندیس ۳۸ هزار تومان بوده اما با اصلاحات کنونی به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است البته به این تعرفه‌های دولتی ۲۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.
 
 
 
سقف ۸۰ میلیونی کارانه در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی 
 
 
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به پرینت منتشر شده از پرداختی ۷۰۰ میلیونی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: این ۷۰۰ میلیون تومان درآمد جزء فنی و حرفه‌ای کل سیستم از محل پرتو درمانی بوده است به این معنا که پزشک از بیمار و بیمه بابت جزء فنی و حرفه‌ای ۷۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.
 
 
 
این پزشک در تخصصی‌ترین بیمارستان کشور مشغول است و از فروردین ماه تا تیر ماه به ترتیب ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۴۱ میلیون تومان و ۳۱ میلیون تومان دریافت کرده است.
 
 
 
وی افزود: قریب به اتفاق دانشگاه‌های علوم پزشکی برای کارانه، سقف ۸۰ میلیون تومانی قبل از کسب مالیات را در نظر گرفته است همچنین اگر حقوق پزشکی بیش از ۸ ملیون تومان باشد ۲۰ درصد مالیات دولتی به آن تعلق می‌گیرد.
 
 
 
حریرچی در واکنش به فضای ایجاد شده در رسانه‌های خبری عنوان کرد: اکنون بخش پرداختی مدیران مطرح شده است و علت به میان آوردن فیش دریافتی پزشکان مشخص نیست.
 
 
 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: هر‌کس درآمد قانونی دارد حلالش‌ باشد اما من از سیاسیون‌ و افراد دست به قلم گلایه دارم چرا که در صورت وجود پرداخت‌های غیرقانونی در بیمارستان‌های خصوصی، طرح تحول سلامت را به چالش می‌کشد.
 
 
 
پزشک فوق تخصص پیوند کلیه و پرینت دریافتی چند صد میلیونی 
 
 
حریرچی‌ به پرینت منتشر شده در فضای مجازی که مربوط به فوق تخصص پیوند کلیه است اشاره کرد و گفت: این پرینت منتشر شده مربوط به پرداختی‌های ۶ ماهه پزشک و هزار و ۴۷ جراحی وی است.
 
 
 
این ارقام در چندین ماه پرداخت شده اما به ظاهر یک ماهه به نظر می‌رسد البته قابل ذکر است که این فرد حتی مدیر گروه هم نیست.
 
 
 
پرداخت‌های بالای صد میلیون برای پزشکان استثنا
 
 
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعدد عنوان‌های دریافتی پزشکان گفت: متوسط دریافتی کل پزشکان متخصص و فوق تخصص ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و هیچ ریالی بدون نظارت مدیر مالی پرداخت نمی‌شود. عناوینی از جمله حق‌الجلسه و حق‌التحریر نیز از گذشته وجود داشته است.
 
 
 
وی یادآور شد: در نشست‌های گذشته اعلام کردم ۲۰ نفر دریافتی بالای ۱۰۰ میلیون داشته‌اند شاید ماه دیگر تعدادشان ۲۵ نفر گزارش شود، در واقع تعداد پزشکان استثنا غیر مدیر که دریافتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند اندک است./باشگاه خبرنگاران جوان