وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد مسئول شد تا کمیته‌ای تشکیل داده و برای ساماندهی این شبکه‌ها آئین‌نامه تدوین کند.

 

شرق پرس: محمود واعظی در حاشیه همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال مهر گفت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه کسانی که دارای کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با تعداد اعضای قابل توجه هستند، باید احراز هویت شوند.

وی تأکید کرد: این موضوع به این دلیل است که فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی در این کانال‌ها باید مورد استناد باشد تا مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند؛ بر این اساس مقرر شد این فعالان شبکه‌های اجتماعی از یک مرجع مشخص مجوز فعالیت بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول شد تا ظرف مدت یک ماه کمیته‌ای تشکیل داده و برای ساماندهی این شبکه‌ها آئین‌نامه تدوین کند.

واعظی با بیان اینکه ساماندهی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی تنها مربوط به کانال‌های تلگرام نمی‌شود، گفت: مقرر شده است در این آئین‌نامه ساز و کاری برای ساماندهی تمامی محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که دارای اعضای قابل توجهی هستند، تدوین شود.

وی در پاسخ به سؤال مهر مبنی بر الزام برای کانال‌های دارای بیش از ۵۰۰۰ عضو گفت: موضوعی که در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت، پیشنهاد ساماندهی کانال‌های با بیش از ۵۰۰۰ عضو بود، اما مصوبه‌ای برای این تعداد دیده نشده است و قرار بر این شد تا کمیته‌ای که از سوی وزارت ارشاد تشکیل می‌شود، در مورد این رقم و جزئیات دیگری از طرح احراز هویت و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرام تصمیم‌گیری کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگر مهر در مورد همکاری با موتور جستجوی روسی یاندکس در ایران نیز گفت: هیأت مخابراتی روسی که از دو روز گذشته به تهران آمده و ملاقات‌هایی نیز با ما داشته است، در خصوص همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف ارتباطی مذاکره کرده است و موضوع همکاری با موتور جستجوی یاندکس در ایران نیز یکی از موضوعات مورد بحث و مذاکره بود، اما هنوز تصمیم روشن و قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.