ایران بیش از هر کشوری درباره ماجرای سال گذشته امنیت سعودی‌ها را زیر سئوال برد و گفت که خاندان سلطنتی متولی مناسب حرمین شریفین نیست و باید از مدیریت حج کنار گذاشته شود. موضوع روادید نیز موجب شده که حجاج ایرانی قادر به شرکت در مراسم امسال نباشند. موردی که بی‌شک برای ریاض خوب است .

 

 

شرق پرس: وبگاه آمریکایی المانیتور نوشت ریاض سعی دارد با عدم مجوز ورود به ایرانی‌ها در مراسم حج امسال، نفوذ ایران در جهان اسلام را کاهش دهد.

 

 وبگاه آمریکایی «المانیتور» در مطلبی به قلم «بروس ریدل»  پیرامون مراسم حج و اتفاق رخ داده در سال گذشته نوشت: سعودی‌ها هنوز اعتراض ایرانیان و تظاهرات سال ۱۹۸۷ میلادی در زمان نبرد ایران و عراق که منتهی به مراسم حج خونین شد را به یاد دارند. بنابراین دور نگه داشتن ایران از مکه خطر اعتراض به فاجعه اسف‌بار سال گذشته را کاهش می‌دهد. این در حالی است که سعودی‌ها حجاج ایرانی را مسئول فاجعه سال قبل می‌دانند.

 

المانیتور نوشت: در حالی‌که ایران عامل اصلی مشکلات امنیتی عربستان  به شمار می‌رود «محمد بن نائف» شاهزاده سعودی خود را آماده می‌کند تا نسبت به امن بودن مکه و موسم حج پیام دهد. ریاض سعی دارد با عدم مجوز ورود به ایرانی‌ها از ایران مشروعیت زدایی نماید. این کشور سعی دارد نفوذ ایران در جهان اسلام را کاهش دهد و عدم اجازه دسترسی ایران به حج راه مفیدی در این مسیر است. در این میان ریاض سعی دارد نشان دهد که ایران مسیرهای مناسب اخذ روادید حج را رعایت نمی‌کند. با فقدان رابطه دیپلماتیک، صدور روادید پیچیده تر شده است. ایران نیز بیش از هر کشوری درباره ماجرای سال گذشته امنیت سعودی‌ها را زیر سئوال برد و گفت که خاندان سلطنتی متولی مناسب حرمین شریفین نیست و باید از مدیریت حج کنار گذاشته شود. موضوع روادید نیز موجب شده که حجاج ایرانی قادر به شرکت در مراسم امسال نباشند. موردی که بی‌شک برای ریاض خوب است .

 

المانیتور در زمینه قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای کوچک با ایران به تبعیت از ریاض نوشت: ریاض خوب می‌داند که اکثر کشورهای اسلامی روابط خود با ایران را  قطع نمی‌کنند اما اگر تعدادی کمی نیز از عربستان پیروی کنند، ایران وجهه‌اش را از دست می‌دهد.

 

در انتهای این مطلب آمده است رقابت بین ایران و عربستان شدت یافته است. گسترش تنش‌های قومیتی در منطقه  نیز شدیدتر و بدتر شد. در برهه معاصر تنش‌ها به سطح ‌بی سابقه‌ای رسیده و به یقین وخیم‌تر نیز می‌شود.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان