منابع مطلع اعلام کردند ثبت زمین لرزه 5.3 ریشتری در کره شمالی احتمالا قویترین و بزرگترین آزمایش هسته ای این کشور بود.

 

پس از ثبت زمین لرزه مصنوعی نسبتا قدرتمند در کره شمالی توسط منابع کره جنوبی و آمریکا، احتمال انجام آزمایش هسته ای جدید توسط پیونگ یانگ افزایش یافته است.

منابع نظامی کره جنوبی اعلام کردند، زمین لرزه ای را با قدرت ۵.۳ دهم ریشتر در کره شمالی به ثبت رسانده اند.
 
این کشور پیشتر گزارش هایی مبنی بر آماده شدن کره شمالی برای انجام پنجمین آزمایش هسته ای خبر داده و اعلام کرده بود که فعالیت های این کشور در پایگاه های اتمی «پونگ گیه ری» در شمال شرق افزایش یافته است.
 
یونهاپ به نقل از منابع مطلع کره جنوبی اعلام کرد که زمین لرزه فوق مصنوعی بوده و احتمال دارد که پیونگ یانگ دست به آزمایش هسته ای دیگری زده باشد.
 
سازمان زمین شناسی آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد که این زمین لرزه در شمال شرقی کره شمالی و در یکی از تاسیسات اتمی این کشور در این منطقه رخ داده است.
 
این منطقه، همان جایی است که پایگاه اتمی «پونگ گیه ری» در آن واقع شده و کره شمالی چهارمین آزمایش اتمی خود را در دی ماه سال گذشته در آن انجام داد.
 
انتشار این اخبار در حالی صورت می گیرد که کره شمالی هنوز انجام آزمایش اتمی خود را تایید و تکذیب نکرده و نسبت به اخبار فوق واکنشی نشان نداده است.
 
کره شمالی براساس تحریم های سازمان ملل از انجام آزمایش های اتمی یا فناوری موشکی منع شده اما در ماه های گذشته دست به آزمایش های موشکی متعدد زده است.
 
کره شمالی در سال ۲۰۰۵ میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و در سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته ای زد و پس از آن دسترسی و نظارت بازرسان آژانس هسته ای به تاسیسات هسته ای اش را محدود کرده است.
 
این کشور شش ژانویه سال ۲۰۱۶ (۱۶ دی ماه ۹۴) نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را نیز آزمایش کرد.
 
این کشور در ادامه فعالیت های تسلیحاتی موشکی خود هفته پیش دو موشک بالستیک به دریای ژاپن شلیک کرد.
 
آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ در سال جاری باعث اعمال شدیدترین تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی در دو دهه گذشته شد./ایرنا