انگشتانی که زیر چرخ دنده های تولید قطع می شود تا تولید از حرکت نیاستد و پاهایی که فلج می شوند تا برج های سیمانی بر فراز آسمانها قد علم کنند، اینها تنها بخشی از حوادث هر روزه ای است که کارگران و نیروی کار را تهدید می کند. هر هفته جان دو نیروی کار […]

انگشتانی که زیر چرخ دنده های تولید قطع می شود تا تولید از حرکت نیاستد و پاهایی که فلج می شوند تا برج های سیمانی بر فراز آسمانها قد علم کنند، اینها تنها بخشی از حوادث هر روزه ای است که کارگران و نیروی کار را تهدید می کند.

کاگر

هر هفته جان دو نیروی کار در مازندران بر اثر حوادث ناشی از کار از نفس می ایستد و چراغهایی کورسو و سفره هایی که بی نان می مانند، تنها برگی از سمفونی ناموزون و ناکوک حوادث کار است که بر زندگی کارگران مظلوم و بی پناه سایه افکنده است.

به گزارش شرق پرس, کارگری که بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می دهد و کودکی که تا ابد چشم به راه برای آمدن پدر می ماند، از غمناک ترین بخش سمفونی ناکوک زندگی کارگران است و تراژدی حوادث کار و قطع عضو، آسیب دیدگی و مرگ کارگر همواره در مازندران قربانی می گیرد تاجائیکه حوادث کار امسال در استان ۲۱ قربانی برجای گذاشته است.

انگشتانی که زیر چرخ دنده های تولید قطع می شود تا تولید از حرکت نیاستد و پاهایی که فلج می شوند تا برج های سیمانی بر فراز آسمانها قد علم کنند، اینها تنها بخشی از حوادث هر روزه ای است که کارگران و نیروی کار را تهدید می کند.
 
حوادث کار همواره در کمین نیروی کار و کارگران بخش های مختلف از جمله ساختمانی است و این حوادث در بهار سال جاری در مازندران ۲۱ قربانی برجای گذاشته است.

نبود آموزشهای لازم و کم توجهی به ایمنی از یکسو و ضعف ساز و کار حمایتی همانند بیمه، آینده نامبهمی را فراروی کارگران بخش های مختلف از جمله امور ساختمانی می گشاید که به تاکید کارشناسان، توجه به آموزش و تقویت بیمه از راهکارهایی برای ارتقای وضعیت کارگران و پیشگیری از حوادث کار است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران، با تاکید بر ضرورت آموزشهای لازم به قشر کارگر بیان داشت: هم اکنون در بیش از چندین شهرستان استان، کلاسهای آموزشی در حال برگزاری است که این کلاسها با برنامه ریزی مدون و برگرفته از قانون و دستورات ایمنی مربوط به بخش ایمنی ساختمان در دست اجرا است.

سید هادی ساداتی اظهار داشت: این آموزشها شامل ایمنی، حفاظت، بهداشت کار، قوانین کار، قوانین اجتماعی و غیره است که به کارگران آموزش داده می شود و این آموزشها با همکاری سازمان نظام مهندسی، اداره کل تعاون، آموزش و فنی و کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در دست اجراست.

به گفته ساداتی، حوادث کار یک امری اجتناب نااپذیر است زیر فرهنگ ایمنی وجود ندارد و تازه کارهای مربوط به ایمنی شروع شده است.
 
ارائه شش هزار ساعت آموزشهای لازم به کارگران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران یادآور شد: در سال گذشته شش هزار ساعت آموزشهای لازم ارائه شد ولی به دلیل برخی مشکلات این کلاسها متوقف شد و امسال بطور جدی آموزشها را پیگیری می کنیم.

ساداتی یادآور شد: فشار زیادی از سوی جامعه کارگری که متقاضی دریافت آموزشهای لازم هستند وارد می شود.

وی بابیان اینکه آموزشها را تازه شروع کرده ایم گفت: هیچ اهرم فشار و اجباری وچود ندارد و قرار است از پایان سال جدید اهرمهایی اعمال شود تا گروههایی که آموزشهای ایمنی ندیدند، کارشان متوقف شود.

وی افزود: انشاء الله تا پایان سال کاهش حوادث را شاهد خواهیم بود و امیدواریم در دراز مدت شاهد کاهش چشمگیر حوادث باشیم.

۲۲ هزار کارگر تحت پوشش هستند
 
ساداتی از ارائه و صدور کارت مهارت برای بیش از ۴۲ هزار کارگر ساختمانی خبر داد و گفت: این انجمن حدود ۲۲ هزار کارگر را تحت پوشش دارد که عضویت انجمن هستند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه بیمه و کار مهارتی این کارگران وجود دارد گفت: تفاهمنامه ای نیز در کنار آموزشهایی که برگزار می کنیم، منعقد کرده ایم که در آن به کارگران آموزشهای لازم ارائه شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه در قالب فن و حرفه کارگران نیز فعالیتهایی نیز در حال انجام هستیم تا مهارت کارگران را افزایش دهیم.

لزوم ارتقای مهارت کارگران
 
وی با اشاره به اینکه بیشتر کارگران بدون آموزش کارت درجه ۳ مهارت را دریافت کرده اند، گفت: ارتقای کیفی درجه سه به دو و دو به یک باید در راستای ارائه آموزشهای لازم صورت گیرد.
 
ساداتی بیان داشت: ارتقای مهارتی در زمینه پایه حقوقی کارگران موثر است و بیشتر کارگران از ارتقای مهارتی اطلاع لازم ندارند و قاعده اینست که کارگری که اطلاعات علمی داشته باشد، ضریب ایمنی نیز افزایش می یابد.
 
وی با تاکید بر مهارت آموزی کارگران گفت: ارتقای سطح فرهنگ ایمنی کارگران از دیگر برنامه هایی است که در انجمن های صنفی در دستور کار قرار دارد.
 
در عین حال نصرالله دریابیگی دبیراجرایی خانه کارگر مازندران نیز با بیان اینکه، کارگری ساختمان از سخت ترین بخش های کارگری است گفت: متاسفانه این قشر از کارگران از حمایتهای روابط کار محرومند.

بیمه کارگران دستاورد مهم تاریخی است

وی با اشاره به شکل گیری انجمن صنفی کارگران ساختمانی در استان در سالهای اخیر گفت: یکی از دستاوردهای خوب تاریخ کارگری ایران که پیگیری شد بحث بیمه کارگران ساختمانی بود که بارقه امیدی را در دل کارگران ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: قانون کار، حفاظت، بهداشت ایمنی و تامین اجتماعی از جمله خواسته ها و دغدغه های بحق کارگران است.

وی با بیان اینکه قانون بیمه کارگران در دولت گذشته اجرا شده است گفت: متاسفانه در سالهای اخیر عده ای در دولت و مجلس بیان می کردند که هزینه تمام شده ساختمان بالاست و بیمه کارگران توجیه اقتصادی ندارد.

دریابیگی افزود: نقش کارگر و نیروی کار در قیمت تمام شده ساختمان حدود ۱۵ درصد است و آیا اگر کارگر بیمه نشود، ساختمان سازی توجیه اقتصادی می یابد.

آموزش لازمه کاهش حوادث کار است

وی اظهار داشت: بیمه کارگران ساختمانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی است و تاکنون اتفاقاتی که در زمینه کارگران ساختمانی و قوانین کار رخ داده مورد توجه قرار نمی گرفت.
 
دریابیگی افزود: برای کاهش حوادث کار باید آموزش روابط کارو حفاظت کار از طریق انجمن ها و تشکل های صنفی ارائه شود و بیمه کارگران ساختمانی نیز جدی گرفته شود.  
 
ارزش نهادن به جان انسان ها ، داشتن برنامه ایمنی در کار ، رعایت استاندارد ها و قوانین مربوطه ، آموزش و ایجاد نظام اطلاع رسانی و عبرت از حوادث را از مهم ترین راهکارها برای کاهش حوادث ناشی از کاراست.
 
مرگ ۲۱ کارگر بر اثر حوادث کار

به رغم کاهش پنج درصدی شمار حوادث کار در مازندران، بهار امسال ۲۱ نفر بر اثر سوانح مختلف جان سپردند که به گفته مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، شهرستان ساری با هفت مورد و نوشهر با سه مورد بیشترین و شهرهای سوادکوه ،چالوس ،عباس آباد، محمودآباد و نکا هر کدام با یک مورد فوتی کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.

علی عباسی  ادامه داد : برخورد جسم سخت و برق گرفتگی دو علت عمده مرگ در حوادث کاری بوده است.

عباسی با اعلام این که ۸۶ درصد از جان باختگان ناشی از حوادث کار متاهل بودند ، گفت : سنین ۳۱ تا ۴۰ سال با هشت مورد بیشترین و سن کمتر از ۲۰ سال با یک مورد کم ترین مورد فوتی ناشی از حوادث کار بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در استان هم مربوط به بخش ساختمان بوده است، گفت: هر چند بیمه خسارتهای مادی را می پردازد اما خسارتهای معنوی جبران ناپذیر است و تنها کاری که تاکنون توانستیم انجام دهیم، کاهش خسارات است.
 
وقوع حوادث کار و مرگ کارگران درحالیست که به تاکید کارشناسان بخش مسکن، در زمان کنونی، حوادث کاری به عنوان هنجار اجتماعی محسوب نمی شود و یک ناهنجاری به شمار می رود.
 
با این حال در سال قبل، حدود ۷۰۰ مورد خسارتهای ساختمانی در زمینه کارگران ماهر گزارش شده است و  این حوادث در بخش های نظیر داربست، بالابر، چاهک آسانسور و پرتگاهها و غیره بیشتر بوده است.
 
تشکیل اصناف کارگری در استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی برای بخش های مختلف ساخت و ساز صلاحیت حرفه ای تعیین کرده است و کارگران ساختمانی باید صلاحیت داشته باشند.

  ساماندهی کارگران موضوعی است که همواره در محافل مختلف از سوی متولیان امر عنوان می شود و این طرح مهم همچنان در سر چهارراهها و ایستگاه اول سرگردان مانده است./مهر